Tre tips för synlighet på nätet
Idag räcker det inte med att finnas på nätet. Det krävs oftast betydligt mer än så för att närvaron på nätet ska generera kunder. Det krävs marknadsföring (SEO) för att synas, det krävs att man möter kunderna efter deras önskemål (Mobilanpassning) och att man syns på den lokala arenan (Google Maps). Internet är inte som förr, alla investerar, för att synas.
Sökmotoroptimering:
Alla behöver inte jobba med sökmotoroptimering. Men de allra flesta. Har du inte en enda orsak till att få trafik till sidan samt inte något önskemål om att människor ska hitta den behöver du inte heller jobba med sökmotoroptimering. Annars bör det vara en självklarhet även om man kan göra det på olika nivåer. Se till att sidan har det grundläggande och jobba sedan vidare därifrån (Kan rekommendera boken Guldläge på nätet Bråth/Wahlgren). Bestäm även mål och strategi med din optimering. Det bör ses som en marknadsföring där satsat kapital ger ett önskat resultat. Detta oavsett om det är allmänt fler besökare, fler nya besökare eller placering på Google som eftertraktas. Kom även ihåg att sökmotoroptimering är något löpande. Precis som vilken marknadsföring som helst. Sen är det upp till dig att välja prisnivå, mål, strategi och hur mycket du ska göra själv och hur mycket som ska outsourcas.
Mobilanpassad:
Trots att det för flera år sedan var extremt vanligt att chatta, läsa tidningar, och handla på nätet via mobilen så har E-handlare varit långsamma att anpassa sig till den trenden. Detta trots att många väljer att surfa vidare till en annan butik om det är för svårt att genomföra köp via den första butiken man besökte. År 2015 blev det stor förändring gällande detta. Google annonserade att de som inte hade mobilanpassade sidor skulle få sämre placering på Googles sökresultat. Det skapade stor oro hos många E-handlar om att de skulle förlora mängder av besökare och trycket hos webbutvecklarna att hjälpa till med att mobilanpassa sidorna var stort under flera månader.
I en undersökning som genomfördes av Seoexperten Christian Rudolf (Topdog) visar det sig även att de största E-handlarna i Sverige är med i denna utveckling. I blogginlägget ”Såhär mobilvänliga är Sveriges E-handlare - Infograf” presenterar han att 18 av de 20 största E-handlarna i Sverige minst har mobilanpassat sin sida till lägst 90%. Det är inte heller så oväntat då de är extremt beroende av stor trafik. Men även småföretagen har en stor fördel i att redan från början skapa en mobilanpassad sida. Enligt undersökningen ”Svenskarna och Internet 2014” kopplar 69% av alla svenskar upp sig mot internet med sin mobil. Av dessa gör 54% det dagligen. Det var över ett år sedan och siffrorna har till största sannolikhet ökat sedan dess.
Att mobilen är framtiden gällande närvaro på internet är en oemotsägbar sanning. Ska du skaffa hemsida idag så ska den absolut vara mobilanpassad. Detta oavsett om du vill jobba med sökmotoroptimering och synas på Google eller inte. Det handlar inte bara om att bli synlig mer på Google utan främst om att möta upp de krav som användarna har gällande användarvänlighet via mobilen. Tar det mer än några sekunder att förstå hur man ska agera på sidan för att nå det resultat man vill så vänder sig en stor del av kunderna till någon annan E-butik.
Google Maps:
Att registrera sitt företag så att det syns på Google Maps är helt gratis. Tycker man det är svårt går det att få hjälp med tjänsten. Att synas på Google Maps har blivit allt mer viktigt för företag som jobbar mot lokala områden. Det kan exempelvis vara frisörer, städföretag, snickare eller liknande. Som det går att se på bilden nedan tar annonser och sedan Google Maps en mycket stor del av sökresultatet.
Bildkälla: Blogginlägg på Topdog.se – Snart meningslöst ranka organiskt för lokala företag
En del kommer att väja att klicka sig vidare via reklamen (Adsense) eller Google Maps. Bara genom att se till att synas på Google Maps kommer man före företag som satsar hårt på sökmotoroptimering men glömmer den enkla och billiga vägen till toppen genom Google Maps. Därmed inte sagt att det ena ska utesluta det andra. Det är viktigt att synas på webben – Men ännu viktigare att bli sedd.
Behöver du hjälp med sökmotoroptimering så hjälper vi på 0371 webb & reklam gärna till. Kontakta oss här